کد خبر: 1232472
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸
انگشت اتهام زلنسکی به سمت چین، مواضع مجارستان و عربستان درباره حضور در اجلاس صلح اوکراین، انتقاد روسیه از وضعیت بی‌طرفی سوئیس، ادعای کی‌یف درباره طرح کمک ۱۰۰ میلیارد دلاری ناتو و ضرر ایتالیا از تحریم‌های ضدروسی، از رویداد‌های مهم پیرامون جنگ هستند.

جوان آنلاین: ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، چین را به تلاش برای اخلال در کنفرانس آتی صلح در سوئیس متهم کرد.

به گزارش تسنیم، زلنسکی روز یکشنبه در نشست "گفتگوی شانگری-لا" در سنگاپور از مواضع جمهوری خلق چین انتقاد کرده و ابراز عقیده کرد که گویا روسیه بر کشور‌های مختلف، از جمله چین، فشار آورده تا آن‌ها از شرکت در "اجلاس صلح" در سوئیس منصرف سازد.

رئیس‌جمهور اوکراین افزود: چین که از حضور در کنفرانس امتناع کرده، ثابت می‌کند که ابزاری در دست رهبری روسیه است که در تلاش است تا از مشارکت کشور‌ها در این رویداد جلوگیری کند.

زلنسکی در عین حال یادآور شد که ایالات متحده سعی دارد تا سایر کشور‌ها را به شرکت در "اجلاس صلح" تشویق کند. او گفت: «تفاوت زیادی بین این دو موضع گیری وجود دارد.»

روز جمعه مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که چین در نشست صلح بورگنستاک (سوئیس) در ۱۵ و ۱۶ ژوئن شرکت نخواهد کرد، زیرا این رویداد باید از سوی هر دو طرف درگیری، یعنی اوکراین و روسیه به رسمیت شناخته شود و عدم حضور روسیه در این نشست اجازه نخواهد داد که این مذاکرات نقش مهمی در حل و فصل مناقشه ایفا کند.

این دیپلمات چینی تاکید کرد که همه طرف‌های مناقشه باید به طور مساوی در چنین رویداد‌هایی شرکت داشته و همه ابتکارات باید بی‌طرفانه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است، از ۱۶۰ کشور عضو سازمان ملل دعوت شده به اجلاس سران سوئیس، ۵۰ تا ۷۰ کشور مشارکت خود را تایید کردند.

پیش از این، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین یادآور شد که کنفرانسی که قرار است در سوئیس درمورد اوکراین برگزار شود، اقدامی بی‌فایده است، چرا که صحبت در مورد حل و فصل مناقشه بدون حضور روسیه بیهوده خواهد بود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و سی و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تردید مجارستان درباره شرکت در اجلاس سران سوئیس

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد که با تمام احترامی که برای سوئیس، موضع‌گیری و تلاش آن برای حل مناقشه اوکراین قائل هستند، از این مسئله تعجب می‌کند که چرا باید چنین کنفرانسی در غیاب یکی از طرف‌های درگیر برگزار شود و این برخورد منطقی نیست.

سییارتو شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «ما هنوز تصمیمی درباره شرکت در کنفرانس سوئیس نگرفته‌ایم؛ و من به شما می‌گویم چرا. از یک طرف ما به سوئیس احترام گذاشته و قدردان تلاش‌های این کشور برای دستیابی به صلح در اوکراین هستیم. ما واقعا به این موضع گیری آن‌ها احترام می‌گذاریم. ولی در عین حال، این سوال مطرح است که اگر هر دو طرف درگیر در این مناقشه حضور نداشته باشند، آیا برگزاری کنفرانس صلح اصلاً معنا خواهد داشت؟»

وزیر خارجه مجارستان تأکید کرد: «بنابراین ما معتقدیم که کنفرانس صلحی معنای واقعی داشته و بهترین امید برای تاثیرگذاری بر روند اوضاع را دارد که هر دو طرف بر سر میز مذاکره حضور داشته و حرف خود را بزنند.»

سییارتو افزود که تفاوت بین رویکرد مجارستان و اروپای غربی برای حل این مناقشه همین نکته است که بوداپست وضعیت را متفاوت درک کرده و یک جانبه به این مشکل نگاه نمی‌کند.

عربستان سعودی در کنفرانس صلح اوکراین شرکت نخواهد کرد

آژانس خبری DPA روز یکشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک در عربستان سعودی گزارش داد که مقامات این پادشاهی قصد ندارند در کنفرانس صلح اوکراین که قرار است ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در سوئیس برگزار شود، شرکت کنند.

گفته شده که این تصمیم به دلیل عدم حضور روسیه در این کنفرانس اتخاذ شده و مقامات ریاض معتقدند که همه طرف‌های درگیر در مناقشه اوکراین باید در مذاکرات حضور داشته باشند.

هنوز هیچ تایید رسمی از سوی عربستان سعودی درباره این موضوع منتشر نشده است.

دیپلمات روس: سوئیس دیگر نمی‌تواند یک کشور بی طرف در نظر گرفته شود

رودیون میروشنیک، نماینده تام الاختیار وزارت امور خارجه روسیه در مورد جنایات اوکراین در آستانه برگزاری کنفرانس به اصطلاح صلح در بورگنستاک، اعلام کرد که مقامات سوئیس با پیوستن به تحریم‌های ضدروسی و موافقت با برگزاری نشستی ضدروسی در خاک خود برای بحث در مورد فرمول به اصطلاح صلح ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در واقع خودداری از حفظ مواضع بی‌طرفی خود را تأیید کردند.

این دیپلمات روس شب گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «مقامات این کشور نشان دادند که در درگیری اوکراین طرف کدام طرف هستند. در چنین شرایطی نیازی به صحبت از بی طرفی و رعایت اصل بی طرفی نیست؛ و همین واقعیت برگزاری یک اجلاس تبلیغاتی به طرفداری از کی‌یف، بر تعصب مقامات سوئیسی تأکید دارد. آن‌ها خود بهتر از هرکسی می‌فهمند که در چه اقدامی مشارکت دارند.»

میروشنیک تاکید کرد: مکان، رویه و شکل مذاکرات آتی برای حل مسالمت آمیز مناقشه در اوکراین نیز دقیقاً در قالب مرسوم «مذاکره درباره مذاکرات» انجام میشود. با این حال، این اقدام نیز مستلزم آن است که همه طرف‌های درگیر در این کار مشارکت داشته باشند.

این مقام وزارت خارجه روسیه افزود: «در حال حاضر، ما فقط میل به برگزاری یک نشست تبلیغاتی در سوئیس را می‌بینیم که ممکن است به هر چیزی، به غیر از حل مناقشه مربوط شود».

کربی: بایدن نمی‌خواهد مسئول شروع جنگ جهانی سوم باشد

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ABC مدعی شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نمی‌خواهد مسئول آغاز جنگ جهانی سوم باشد.

کربی بدین ترتیب به این سؤال پاسخ داد که آیا واشنگتن پس از اجازه دادن به کی‌یف برای حمله به عمق خاک روسیه با استفاده از سلاح‌های آمریکایی، خطر کشیده شدن به درگیری نظامی در اوکراین، ایالات متحده را تهدید می‌کند. او تاکید کرد: مسلماً رئیس‌جمهور بایدن نمی‌خواهد مسئول آغاز جنگ جهانی سوم باشد. ایالات متحده به دنبال درگیر شدن با روسیه و یک قدرت هسته‌ای دیگر نیست.

وی همچنین توضیح داد که ایالات متحده به نیرو‌های مسلح اوکراین اجازه داده که با سلاح‌های آمریکایی تنها به اهداف نظامی، مواضع تمرکز تجهیزات و مراکز انتقال حمل و نقل که روسیه از آن‌ها برای ایجاد نوعی منطقه حائل استفاده می‌کند، حمله شود.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که ایالات متحده با اجازه دادن به اوکراین برای حملات موشکی به شهر‌های روسیه، خود را شریک جنایات کی‌یف کرده است.

اوکراین از طرح کمک ۱۰۰ میلیارد دلاری ناتو ناراضی است

روزنامه "فایننشال تایمز" به نقل از یک منبع دیپلماتیک در بروکسل گزارش داد که کی‌یف از ایده مورد بحث در ناتو برای توافق بر سر تخصیص ۱۰۰ میلیارد دلار به اوکراین رضایت نداشته و از آن انتقاد کرده است.

به گفته این مقام آگاه، طرف اوکراینی از این پیشنهاد جایگزین راضی نبود، ولی اعضای ناتو سعی دارند به طرف کی‌یف توضیح دهند که چنین راه حلی هماهنگی کمک‌های مالی را افزایش خواهد داد. حامیان این طرح، آن را راهی برای اطمینان از کمک عادلانه همه کشور‌ها در حمایت مالی از اوکراین می‌دانند. به نظر آنها، این به ساده سازی ساختار کمک به کی‌یف کمک خواهد کرد.

در پایان ماه مه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت که کشور‌های عضو اتحادیه باید سالانه ۴۰ میلیارد یورو برای حمایت از کی‌یف انتقال دهند. به گفته وی، این مبلغ باید به بین کشور‌های عضو سازمان تقسیم شود تا پرداخت‌ها قابل پیش بینی باشد.

امکان محدودیت‌های جدید علیه رسانه‌های روسی در اروپا

پیتر استانو، سخنگوی رسمی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران اعلام کرد که این انجمن آماده است تا فهرست رسانه‌های روسی را که علیه آن‌ها محدودیت‌های پخش اعمال می‌شود، را بررسی کند.

در اواسط ماه می، شورای اتحادیه اروپا محدودیت‌هایی را علیه سه رسانه روسی - خبرگزاری نووستی، شرکت رسانه‌ای ایزوستیا، روزنامه راسیسکایا گازیتا و همچنین پورتال خبری "صدای اروپا" اعلام کرد.

به گفته استانو، اتحادیه اروپا آماده است در صورتی که همه کشور‌های عضو به اتفاق آرا موافقت کنند که چنین اقدامی در رابطه با برخی نشریات خاص ضروری است، ممنوعیت برای سایر رسانه‌ها را در نظر بگیرد. او توضیح داد که هرگونه تصمیم کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در یک فرآیند داخلی و محرمانه مورد بحث، تهیه و در نهایت اتخاذ می‌شود و به همین دلیل است که ما فعلاً نمی‌توانیم در مورد آن به طور علنی گمانه‌زنی کنیم.

سوئیس به ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه رسانه‌های روسی نخواهد پیوست

نیکلاس بیدوت، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه سوئیس روز یکشنبه تاکید کرد که مقامات برن قصد ندارند برای پخش هیچیک از رسانه‌های روسی محدودیتی ایجاد کنند.

او گفت: «ما هیچ برنامه‌ای برای تعلیق پخش مطبوعات روس زبان را نداریم و به لزوم آزادی بیان پایبند هستیم.»

امکان انتقال موشک‌های پاتریوت رومانی به اوکراین

مارسل چیولاکو، نخست وزیر رومانی شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی یورونیوز، فاش کرد که این کشور در حال بررسی امکان انتقال سامانه موشکی ضد هوایی پاتریوت خود به اوکراین است. به گفته او، این موضوع در حال حاضر در مرحله بررسی است.

نخست وزیر افزود: «قبل از هر چیز، کارشناسان امر باید در این مورد صحبت کنند. آن‌ها باید نشسته و بهترین راه حل در این خصوص را بیابند و سپس شورای عالی دفاع رومانی بتواند بر اساس تمام اطلاعات موجود تصمیم بگیرد؛ بنابراین در حال حاضر این پیشنهاد فعلاً در دست تجزیه و تحلیل است.»

در عین حال، چیولاکو تاکید کرد که رومانی به طور جدی به این موضوع توجه دارد، ولی گزینه‌ها در این باره نباید به موضوع گمانه زنی‌های سیاسی تبدیل شود.

پیش از این، در اواخر ماه مه، وزیر اقتصاد رومانی گفت که این کشور قصد دارد به تولیدکننده اصلی مهمات برای تانک‌های آبرامز آمریکایی انتقال یافته به اوکراین تبدیل شود و این پروژه به زودی در مقیاس کامل اجرا خواهد شد.

ایتالیا ۱۰ تا ۱۵ میلیارد یورو از تحریم‌های ضد روسی ضرر کرده است

ویتوریو تورمبینی، رئیس انجمن کارآفرینان ایتالیایی در روسیه (GIM Unimpresa)، در یک گفتگوی مطبوعاتی اعلام کرد که اقتصاد ایتالیا حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد یورو به دلیل تحریم‌های ضد روسیه از دست داده است.

وی یادآور شد: مبادلات بازرگانی بین مسکو و رم به شدت از ۳۰ میلیارد یورو به ۹ میلیارد یورو کاهش یافته، در حالی که صادرات ایتالیا به روسیه ۳۶ درصد و واردات از روسیه به ایتالیا ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. به گفته او، بدین ترتیب اقتصاد ایتالیا حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد یورو در نتیجه تحریم‌های ضد روسیه از دست داده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، چند روز قبل اعلام کرد که غرب با وجود پیامد‌های منفی، هنگام گسترش تحریم‌ها علیه روسیه، از هیچ اقدامی دست نخواهد کشید. او اطمینان داد که مسکو در هر صورت تلاش خواهد کرد تا پیامد‌های مربوط به محدودیت‌های جدید را به حداقل برساند و بر اساس منافع ملی خود تصمیم گیری کند.

افسر سابق اطلاعاتی آمریکا: واشنگتن روسیه را یک دشمن بالقوه می‌بیند

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا در یک مصاحبه توضیح داد که خرید جزواتی در خصوص استراتژی نظامی روسیه توسط نیروی هوایی ایالات متحده منعکس کننده تلاش برای به روز رسانی برنامه‌های آموزشی فرماندهی نظامی است و این واقعیت را تایید می‌کند که روسیه اکنون به عنوان یک دشمن بالقوه در نظر گرفته می‌شود.

روز یکشنبه مشخص شد که پنتاگون مناقصه‌ای را برای خرید کتاب‌هایی درباره استراتژی نظامی روسیه که توسط نویسندگان غربی نوشته شده، اعلام کرد. گفته شده که وزارت دفاع آمریکا از این اسناد برای آموزش نیرو‌های هوایی ایالات متحده استفاده خواهد کرد.

اسکات ریتر در توضیح این اقدام پنتاگون گفت: "این یک اقدام تدارکاتی استاندارد است که توسط واحد برنامه آموزشی نیروی هوایی ارتش آمریکا صادر شده است. تیراژ هر کتاب بر اساس تعداد کتاب‌های خریداری شده ۶۰۰ نسخه است که برای یک سال خاص طراحی شده. این کتاب‌ها برای استفاده افسرانی است که در حال گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف نیروی هوایی هستند. "

به عقیده این کارشناس آمریکایی، این اقدام نشان دهنده به روز رسانی برنامه آموزشی نیروی هوایی ایالات متحده است، با در نظر گرفتن این واقعیت که روسیه اکنون به عنوان یک دشمن بالقوه دیده می‌شود و افسران آینده باید به خوبی با دکترین نظامی این کشور آشنا باشند. به گفته ریتر، این بخشی از یک روند کلی است که بر اساس آن غرب به طور فزاینده‌ای از زمانی که روسیه به عنوان یک شریک بالقوه مطرح بود فاصله گرفته و شروع به تلقی آن به عنوان یک دشمن نظامی بالقوه کرده که باید برای مقابله با آن آمادگی لازم را داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار